Scopul activităţii de relaţii publice este de a modela comportamentul publicului. Bunăoară, relaţioniştii urmăresc să determine membrii unui public să acţioneze conform intereselor unei organizaţii sau a unei persoane. Comportamentul uman este determinat de numeroşi factori, între care un rol important îl joacă opiniile pe care le au membrii unui public la un moment dat. Opiniile privesc propoziţii: spunem despre o persoană că acceptă o propoziţie dacă îi atribuie o valoare pozitivă şi respinge o propoziţie dacă îi atribuie o valoare negativă. Valorile atribuite propoziţiilor pot fi de mai multe feluri, între care: valori de adevăr (adevărat sau fals), valori etice (bine – rău; avantajos – dezavantajos; util – inutil etc.), valori modale (necesar, posibil, imposibil) sau valori deontice (obligatoriu, permis, nepermis).Astfel, dacă cineva consideră o propoziţie adevărată sau bună, ori avantajoasă, va accepta acea propoziţie şi va tinde să acţioneze conform ei. Dacă, dimpotrivă, va considera propoziţia falsă, rea, ori inutilă, o va respinge şi va acţiona chiar contrar propoziţiei respective. De exemplu, o persoană va fi înclinată să cumpere un produs în măsura în care crede că acel produs îi este util sau chiar că îi este necesar pentru atingerea unui scop. De aceea, pentru a modela comportamentul publicului, relaţionistul trebuie să acţioneze pentru formarea opiniilor membrilor publicului. Schimbarea sau formarea opiniilor este realizată prin diferite forme de persuasiune. Una dintre formele de persuasiune este argumentarea.Lucrarea îşi propune să investigheze principalele forme de argumentare folosite în activitatea de relaţii publice, să pună în evidenţă tehnicile de argumentare, mijloacele de evaluare a argumentărilor şi căile de contraargumentare. De asemenea, este studiat specificul argumentării în activitatea de relaţii publice. Materialele de relaţii publice au anumite caracteristici date de faptul că au ca destinatar un public, care nu este individualizat sau personalizat (nu poate fi descompus în persoane bine determinate), aşa încât, tehnicile de argumentare folosite în activitatea de relaţii publice trebuie să aibă în vedere că se adresează unui destinatar caracterizat prin parametri statistici precum opinia publică sau imaginea publică, de aceea, scopul lor trebuie să fie modificarea unor asemenea parametri.O altă caracteristică a materialelor de relaţii publice o constituie spaţiul restrâns sau intervalul temporal scurt pe care relaţionistul îl are la dispoziţie pentru a transmite un mesaj. De aceea, în activitatea de relaţii publice, trebuiesc utilizate mijloace cât mai directe şi mai eficiente de argumentare; nu există spaţiu sau timp suficient pentru dezvoltarea argumentărilor. Astfel, relaţionistul trebuie să ia în considerare toţi factorii care contribuie la acceptarea mesajelor, cum ar fi: sursa mesajelor, canalul prin care sunt transmise mesajele, forma de prezentare a mesajului, pe lângă mijloacele de argumentare utilizate, pentru a avea succes în demersul său. Un rol important, de pildă, îl joacă imaginile (statice sau în mişcare) care pot servi drept argumente complexe şi puternice, fără a necesita prea mult spaţiu sau timp, pentru susţinerea sau respingerea unor mesaje.Pe de altă parte, lucrarea investighează diferite metode de evaluare a argumentărilor, cât şi erorile de argumentare. În activitatea de relaţii publice, cât şi în negociere sau dispută, relaţionistul trebuie să fie în măsură să recunoască tentativele de manipulare şi să le contracareze. De aceea, în activitatea de relaţii publice, pe lângă tehnicile de argumentare, un loc important îl ocupă şi tehnicile de contraargumentare. Acestea au rolul de a eroda mesajele potrivnice intereselor organizaţiei pe care le apără relaţionistul. Pentru a fi eficientă, contraargumentarea trebuie să vizeze nu numai argumentele utilizate pentru a susţine mesajele concurente, ci şi structurile argumentative. Astfel, relaţionistul trebuie să cunoască mijloacele de analiză a argumentărilor pentru a fi în măsură să dea cel mai adecvat răspuns.

 

 

 

Pentru a vizualiza cursul în întregime descarcă  aici